Гурток "Чарівний олівець"

                    Програма гуртка

Навчальна програма з позашкільної освіти
«Чарівний олівець»
Початковий, основний, вищий рівні
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
        Образотворче мистецтво — мистецтво відображення сущого у вигляді різних образів, зокрема таких як художні образи на площині (графіка, малярство тощо) та в просторі (скульптура).
       Образотворче мистецтво відображає дійсність у наочних образах, відтворює об'єктивно наявні властивості реального світу: об'єм, колір, просторовість, матеріальну форму предмета, світлоповітряне середовище тощо.
        Програма «Чарівний олівець» складена на основі програми з позашкільної освіти художньо- естетичний напрям  «Образотворче мистецтво»,  рекомендованої  Міністерством освіти і науки України та схваленої науково-методичною комісією з позашкільної освіти науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України», протокол №3 від 29.12.2015, автори: В. П. Міщенко, керівник гуртка образотворчого мистецтва дитячого оздоровчо-екологічного центру Оболонського району м. Києва, Н. В. Панченко, керівник гуртка образотворчого мистецтва ДОЕЦ Оболонського району м. Києва (збірник «Програми з позашкільної  освіти художньо-естетичного напряму випуск 2, Київ «Програма», 2009 р.)  із змінами та доповненнями відповідно до Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом МОН України від 22.07.2008  за №676.
       Навчальна програма реалізується у гуртку художньо-естетичного напряму образотворчого профілю та спрямована на вихованців віком від 6 до 14 років.
        Мета програми – у процесі сприймання та інтерпретації творів мистецтва і практичної художньої діяльності виховувати в учнів ціннісне ставлення до дійсності та мистецтва, розвивати художню свідомість і компетентність, здатність до самореалізації, потребу в духовному самовдосконаленні.
        Основні завдання програми:
- надання знань про закони образотворчого мистецтва: основи композиції, кольорознавство, засоби виразності, чинники, що впливають на створення художнього образу;
- формування уявлень про види, жанри образотворчого та інших візуальних мистецтв, особливості художньо-образної мови; почуття патріотизму, любові до рідного краю, гуманного ставлення до навколишнього середовища; навичок аналізу художніх творів; 
-розширення художньо-естетичного досвіду, опанування художніми вміннями та навичками в практичній діяльності, ознайомлення з творами світової та української художньої культури;
 - збагачення емоційно-почуттєвої сфери;
 - розвиток художніх сенсорних здібностей;
 - виховання естетичного ставлення до дійсності, емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва, світоглядних уявлень і ціннісних орієнтацій.
Навчальна програма передбачає 3 роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
2-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
3-й рік – вищий рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.
        На початковому рівні навчальною програмою передбачено формування у вихованців художньо-естетичного ставлення до дійсності; знань та уявлень про образотворче мистецтво; оволодіння початковими фаховими знаннями і уміннями.
        На основному рівні передбачено вивчення діяльності художників у різних сферах – від станкового живопису до промислового дизайну. На даному етапі навчання формуються уявлення про жанри і види образотворчого мистецтва та інші види візуальної творчості.
        На вищому рівні поглиблюються набуті знання, уміння, навички. Робота ведеться в напрямі вивчення засобів вираження думок та емоцій у пластичній формі. Звертається увага на використання характерних технік для певного виду та жанру обра творчого мистецтва.
       Протягом навчання на всіх рівнях передбачено введення у структуру занять оздоровчих профілактичних вправ (на формування рівної постави; профілактики вад зору; запобігання розвитку плоскостопості; концентрації уваги; зміцнення м`язів рук, дрібної мускулатури кисті) та проведення психологічного тестування під керівництвом психолога (забезпечення процесу вираження своїх психофізичних станів засобами художньої зображувальної творчості; психогімнастика, психорозвивальні тести-малюнки, ознайомлення із собою і зі світом).
        Програма передбачає виконання оздоровчо-профілактичних вправ на занятті та спільну роботу з психологом.
        Впровадження запропонованої програми спирається на принципи науковості, наступності, доступності, синтезу, наочності, міцності засвоєння знань, індивідуального підходу, поступового розвитку природних даних, чіткої послідовності в оволодінні лексикою і технічними прийомами візуального мистецтва, систематичності і регулярності занять, цілеспрямованості навчального процесу.
        Методами опрацювання навчального матеріалу є: словесні (бесіда, розповідь, пояснення, інструктаж); наочні (метод ілюстрацій, метод демонстрацій, показу); практичні (тренувальні вправи, індивідуальні та творчі завдання); репродуктивні (відтворювальні вправи); частково-пошукові (виконання за зразком, під керівництвом педагога); пояснювально-ілюстративні (демонстрація наочного навчання, організація сприймання, спостереження); самостійної роботи; стимулювання навчальної діяльності; формування пізнавального інтересу (пізнавальні ігри, створення ситуації успіху); контролю і самоконтролю.
        Залежно від рівня навчання програми передбачаються варіативність форм, принципів та методів навчання.
         Перевірка та оцінювання знань, умінь та навичок здійснюється під час поточного та підсумкового контролю у формі проведення практичних занять, виставок робіт гуртківців, відкритих та підсумкових занять.
        Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказано орієнтовно. За необхідності, в установленому порядку, керівник гуртка може внести зміни до кількості годин, в межах кожної змістової теми.        

Початковий рівень, перший рік навчання
Навчально – тематичний план  (по 3 год двічі на тиждень)

                Назва розділу
               Кількість годин
теорет
практ.
всього
Вступ.
3
-
3
Розділ 1. Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт.
14
19
33
Розділ 2. Види образотворчого мистецтва.
13
20
33
Розділ 3. Малюнок.
6
30
36
Розділ 4. Живопис.
2
22
24
Розділ 5.Тематична композиція.
5
16
21
Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво.
10
38
48
6.1.Принципи декоративного мистецтва: стилізація, ритміка, силует.
2

8
10

6.2.Зображення силуетних малюнків.
1
5
6
6.3.Поняття «орнамент», «декор».
1
5
6
6.4.Поняття «розпис».
2
4
6
6.5.Ознайомлення з поняттям «витинанка», «аплікація», «колаж».
2
8
10
6.6.Виконання малюнків.
1
11
12
Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва.
4
11
15
 Підсумок.
-
3
3
Всього:
57
159
216
                                     
                                             ЗМІСТ ПРОГРАМИ
      Вступ (3 год.)
      Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Ознайомлення з правилами безпечного користування художніми матеріалами  для малювання.

      Розділ 1. Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт (33 год.)
      Теоретична частин. Малюнок, живопис аквареллю та гуашшю в творах
українських художників.
     Практична частина.  Заповнення довільної плями силуетів геометричних фігур (коло, квадрат, прямокутник, трикутник) різними штрихами: паралельними, навхрест, косими навхрест, колоподібними, крапками, рисками. Пошуки використання штриховка різних видів в графічному зображенні: штриховка навхрест (зображення сітей для лову риби, гамака, сачка для ловлення метеликів).

      Розділ 2. Види образотворчого мистецтва (33 год.)
     Теоретична частина. Малюнок. Живопис. Графіка, Скульптура. Декоративно прикладне мистецтво, народні ремесла. Архітектура, стилі різних історичних епох. Дизайн, художнє конструювання.
     Практична частина. Вправи з акварельними фарбами:
- розтяжка кольорових плям від насичених до прозорих за допомогою води;
- змішування основних фарб;
- письмо по мокрому.
     Вправи з гуашевими фарбами:
- розтяжка кольорових плям від насиченого до світлого за допомогою білил;
- змішування основних фарб на палітрі.
     Вправи з олівцями, фломастерами, ручками:
- виконання прямих, хвилястих, ламаних ліній; лінійне зображення геометричних фігур, паркану, будиночку, крижинки, тощо;
- виконання прямого, косого в різні боки, накладеного один на одного штрихів,
штриховка геометричних фігур.
     Орієнтовна тематика вправ:«Тихесенько вечір на землю спадає»:
- розтяжка кольорового тону м'яким матеріалом (сангіною, вугіллям, крейдою);
- малювання ламаних ліній і оформлення ними малюнків (паркан, гори, голки в
їжачка, травичка, малювання за асоціацією);
- малювання прямих ліній і їх зображення в малюнках: будинок, вікно, шафа,
огорожа, тощо; малювання за асоціацією);
- малювання спіралеподібних ліній і їх зображення в малюнках: равлик, роги в барана, згорнута змія);
- малювання на довільне скупчення спіралеподібних ліній: хмарка, дим, кучеряве волосся, тощо, тощо; малювання за асоціацією). «Знайди рибку у хвильках»:
- малювання хвилястих ліній, що перетинаються, з домальовуванням;
- «Кольорові перетворення чудові».
- «Жовтий, червоний та синій промені перехрещуються на арені цирку».
«Заповнення силуету геометричних фігур та довільних плям»:
- однотонною заливкою;
- по мокрій площині;
- крапками по сухому;
- крапками по мокрому.
«Зафарбуй стіни будинку», «Зафарбуй паркан»:
- заповнення площини локальним кольором, рівномірним за тоном.
«Дерева в полі»:
- поєднання тонкої прописки тла з пастозною.
«Будинок на галявині» (завдання виконується гуашшю):
- вдень (використання спектральних кольорів);
- в тумані (домішування білил до спектральних кольорів);
- вночі (домішування чорної фарби до спектральних кольорів).
             
       Розділ 3. Малюнок (36 год.)
      Теоретична частина. Малюнок к основа образотворчого мистецтва. Форма предмета, її різноманітність та конструкція. Відмінність предметів за розміром.
Поняття «симетрія», «асиметрія» на елементарному рівні, «ближче», «далі». Тональність предметів. Тональний контраст.
      Практична частина. Виконання малюнків (орієнтовна тематика): «Будиночок
бабусі», «Гілочка ялинки», «Малюнок дерева», «Гриби у траві», нескладний натюрморт (з двох, трьох предметів побуту), «Пташки», «Зимовий ліс», «Міський пейзаж», «Спорт», «Портрет за уявою», «Квіти на вікні», «Силуети на снігу», «Рибка», малювання тварин: їжачок, олень, кіт, пес, корова, малювання свійських птахів: півень, курка, качка, індик, простий натюрморт: з трьох предметів, контрастних за розміром, тоном, кольором на однотонному тлі: з букетом квітів; з овочів на однотонному тлі; з двох предметів на строкатому тлі.

        Розділ 4. Живопис (24 год.)
      Теоретична частина. Поняття «колір», «колорит». Основні кольори (спектральні). Контрастні, теплі і холодні, хроматичні та ахроматичні кольори.
     Практична частина
. Виконання робіт (орієнтовна тематика): простий натюрморт з предметів побуту контрастних за розміром, формою, тоном; пейзаж: «Осіннє золото», «Сонячний день у місті», «Сільський краєвид взимку», «Дощ», «Туман», «Земля квітне»; портрет казкового героя.

      Розділ 5. Тематична композиція  (21 год.)
     Теоретична частина. Розташування зображення на аркуші (горизонтально,
вертикально). Вибір формату аркуша. Побудова смислових та композиційних зв'язків у тематичній композиції. Поняття «статика», «динаміка».
      Практична частина. Виконання композицій (орієнтовна тематика): тематична
композиція за сюжетами казок та інших літературних творів (за вибором); пейзажна композиція: «Моє місто», «Зима в селі (в місті)», «Лани»; портретна композиція: «Моя сім’я», «Портрет друга», «Мій улюблений вчитель».

       Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво  (48 год.)
      6.1.Принципи дикоративного мистецтва: стелізація, ритміка, силует.(10 год.)
      Теоретична частина. Принципи дикоративного мистецтва: стелізація, ритміка, силует. Поняття «орнамент», «декор». Розпис, витинанка, аплікація, колаж.
      Практична частина. Створення декоративної композиції за мотивами народних ремесел. Малюнок «Український рушник», «Ескіз килима».
 «Ескіз новорічного костюма», «Національний український костюм», «Дикоративне зображення тварин», декоративне заповнення силуету глечика, куманця, чобітка, одягу.

      6.2.Зображення силуетних малюнків (6 год.)
      Практична частина. Зображення силуету глечика, куманця,  чобітка, одягу та ін.

      6.3.Поняття «орнамент», «декор» (6 год.)
     Теоретична частина. Дикоративна переробка реальної форми, заповнення форм декором.
     Практична частина. «Казковий птах», «Дивний звір».

     6.4.Поняття «розпис».(6 год.)
     Теоретична частина. «Опішнянські мотиви», «Вертепні маски», «За мотивами Петриківського розпису», малюнок для тканини». Виконання тренувальних вправ найпростіших розписів.
     Практична частина. Виконання малюнків «Опішнянські мотиви», «За мотивами Петриківського розпису». «Чарівні квіти», «Прикрасимо посуд», «Дикоративна таріль»,
 «Малюнок для тканини».

     6.5.Ознайомлення з поняттям «витинанка», «аплікація», «колаж» (10 год.)
     Теоретична частина. Ознайомлення з поняттям «витинанка», «аплікація», «колаж». Вивчення прийомів вирізування та склеювання. Формування  навиків роботи з ножицями.
     Практична частина. Виготовлення аплікації: будинок, вантажівка, квітка, кошеня, птах на вибір вихованців.

     6.6.Виконання малюнків (12 год.)
     Практична частина. Виконання малюнків за програмовим матеріалом.

      Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва (15 год.)
     Теоретична частина. Історія походження ремесел та декоративно прикладного мистецтва. Українське мистецтво
XIX- XX ст. Кращі світові різножанрові зразки образотворчого мистецтва.

      Підсумок (3 год.)
      Підведення підсумків. Перегляд та обговорення кращих робіт вихованців виконаних протягом року. Виставка дитячих робіт.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

       Вихованці мають знати і розуміти:
           
- види візуальних мистецтв: живопис, графіку, скульптуру, архітектуру, прикладне мистецтво, дизайн;
          
- поняття про різновиди художніх матеріалів;
           
- розрізняти теплі та холодні кольори;
           
- мати поняття про відмінність предметів за: формою, величиною, кольором та тоном.
       Вихованці мають вміти і застосовувати:
                  
- користуватися виражальними засобами живопису та малюнку;
                  
- створювати художні образи відповідно віковим особливостям дітей;
                  
- раціонально розміщувати зображення в площині аркушу паперу;
                  
- гармонійно підбирати сполучення кольорів у власній роботі;
                  
- вміти виділяти силует предмету засобами кольору та тону.
       
Вихованці мають набути досвід:
                 
- практичної роботи аквареллю, гуашшю, олівцем, фломастерами, кульковою  крейдою, кольоровою крейдою.

Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН (по 2 год тричі на тиждень)


                Назва розділу
               Кількість годин
теорет.
практ.
всього
Вступ.
2
-
2
Розділ 1. Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт.
13
19
32
Розділ 2. Види образотворчого мистецтва.
11
19
30
Розділ 3. Малюнок.
15
35
50
3.1.Мистецтво малювання.
3
10
13
3.2.Форма предмета.
7
8
15
3.3.Поняття «симетрія» і «асиметрія»
3
7
10
3.4.Поняття «натюрморт»
5
7
12
Розділ 4. Живопис.
8
12
20
Розділ 5. Тематична композиція.
5
17
22
Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво.
18
26
44
6.1.Зображення силуетних малюнків.
4
4
8
6.2.Поняття «орнамент», «декор».
4
6
10
6.3.Поняття «розпис».
4
4
8
6.4.Декоративне малювання.
5
5
10
6.5.Поняття «витинанка», «аплікація», «колаж».
1
7
8
Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва.
2
12
14
Підсумок
-
2
2
Разом
74
142
216
                                           
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
        Вступ (2 год.)
      Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Ознайомлення з правилами безпечного користування художніми матеріалами  для малювання.

         Розділ 1.Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт. (32 год.)
        Теоретична частин. Малюнок, живопис аквареллю та гуашшю в творах
українських художників.
        Практична частина.  Заповнення довільної плями силуетів геометричних фігур (коло, квадрат, прямокутник, трикутник) різними штрихами: паралельними, навхрест, косими навхрест, колоподібними, крапками, рисками. Пошуки використання штриховка різних видів в графічному зображенні: штриховка
навхрест (зображення сітей для лову риби, гамака, сачка для ловлення метеликів).
        Розділ 2. Види образотворчого мистецтва. (30 год.)
       Теоретична частина. Малюнок. Живопис. Графіка, Скульптура. Декоративно прикладне мистецтво, народні ремесла. Архітектура, стилі різних історичних епох. Дизайн, художнє конструювання.
       Практична частина. Вправи з акварельними фарбами:
- розтяжка кольорових плям від насичених до прозорих за допомогою води;
- змішування основних фарб;
- письмо по мокрому.
      Вправи з гуашевими фарбами:
- розтяжка кольорових плям від насиченого до світлого за допомогою білил;
- змішування основних фарб на палітрі.
      Вправи з олівцями, фломастерами, ручками:
- виконання прямих, хвилястих, ламаних ліній; лінійне зображення геометричних фігур, паркану, будиночку, крижинки, тощо;
- виконання прямого, косого в різні боки, накладеного один на одного штрихів,
штриховка геометричних фігур.
      Орієнтовна тематика вправ: «Тихесенько вечір на землю спадає»:
- розтяжка кольорового тону м'яким матеріалом (сангіною, вугіллям, крейдою);
- малювання ламаних ліній і оформлення ними малюнків (паркан, гори, голки в
їжачка, травичка, малювання за асоціацією);
- малювання прямих ліній і їх застосування в малюнках: будинок, вікно, шафа,
огорожа, тощо; малювання за асоціацією);
- малювання спіралеподібних ліній і їх застосування в малюнках: равлик, роги в барана, згорнута змія, тощо; малювання за асоціацією);
- малювання на довільне скупчення спіралеподібних ліній: хмарка, дим, кучеряве волосся, тощо, тощо; малювання за асоціацією). «Знайди рибку у хвильках»:
- малювання хвилястих ліній, що перетинаються, з домальовуванням;
- «Кольорові перетворення чудові».
- «Жовтий, червоний та синій промені перехрещуються на арені цирку».
«Заповнення силуету геометричних фігур та довільних плям»:
- однотонною заливкою;
- по мокрій площині;
- крапками по сухому;
- крапками по мокрому.
«Зафарбуй стіни будинку», «Зафарбуй паркан»:
- заповнення площини локальним кольором, рівномірним за тоном.
«Дерева в полі»:
- поєднання тонкої прописки тла з пастозною.
«Будинок на галявині» (завдання виконується гуашшю):
- вдень (використання спектральних кольорів);
- в тумані (домішування білил до спектральних кольорів);
- вночі (домішування чорної фарби до спектральних кольорів).

        Розділ 3. Малюнок. (50 год.)
       Теоретична частина. Малюнок к основа образотворчого мистецтва. Форма предмета, її різноманітність та конструкція. Відмінність предметів за розміром.
Поняття «симетрія», «асиметрія» на елементарному рівні, «ближче», «далі». Тональність предметів. Тональний контраст.
      Практична частина. Виконання малюнків (орієнтовна тематика): «Будиночок
бабусі», «Гілочка ялинки», «Малюнок дерева», «Гриби у траві», нескладний натюрморт (з двох, трьох предметів побуту), «Пташки», «Зимовий ліс», «Міський пейзаж», «Спорт», «Портрет за уявою», «Квіти на вікні», «Силуети на снігу», «Рибка», малювання тварин: їжачок, олень, кіт, пес, корова, малювання свійських птахів: півень, курка, качка, індик, простий натюрморт: з трьох предметів, контрастних за розміром, тоном, кольором на однотонному тлі: з букетом квітів; з овочів на однотонному тлі; з двох предметів на строкатому тлі.

        Розділ 4. Живопис. (20 год.)
      Теоретична частина. Поняття «колір», «колорит». Основні кольори (спектральні). Контрастні, теплі і холодні, хроматичні та ахроматичні кольори. 5
Практична частина
. Виконання робіт (орієнтовна тематика): простий натюрморт з предметів побуту контрастних за розміром, формою, тоном; пейзаж: «Осіннє золото», «Сонячний день у місті», «Сільський краєвид взимку», «Дощ», «Туман», «Земля квітне»; портрет казкового героя.

        Розділ 5. Тематична композиція. (22 год.)
       Теоретична частина. Розташування зображення на аркуші (горизонтально,
вертикально). Вибір формату аркуша. Побудова смислових та композиційних зв'язків у тематичній композиції. Поняття «статика», «динаміка».
      Практична частина. Виконання композицій (орієнтовна тематика): тематична
композиція за сюжетами казок та інших літературних творів (за вибором); пейзажна композиція: «Моє місто», «Зима в селі (в місті)», «Лани»; портретна композиція: «Моя сім’я», «Портрет друга», «Мій улюблений вчитель».

      Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво. (44 год.)
      Теоретична частина. Принципи декоративного мистецтва: стилізація,ритміка, силует. Поняття «орнамент», «декор». Розпис, витинанка, аплікація, колаж.
     Практична частина. Створення декоративної композиції за мотивами народних ремесел. Декоративна переробка реальної форми, заповнення форм декором. Орієнтовна тематика робіт: «Казковий птах», «Дивний звір», «Чарівні квіти», «Прикрасимо посуд», «Декоративна таріль», «Опішнянські мотиви», «Вертепні маски», «За мотивами петриківського розпису», «Ескіз килима», Малюнок для тканини», «Ескіз новорічного костюма», «Національний український костюм», «Декоративне зображення тварин», декоративне заповнення силуету глечика, куманця, чобітка, одягу.

        Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва.(14 год.)
       Теоретична частина. Історія походження ремесел та декоративно прикладного мистецтва. Українське мистецтво
XIX- XX ст. Кращі світові різножанрові зразки образотворчого мистецтва.

      Підсумок (2 год.)
 Підведення підсумків за рік. Перегляд та обговорення кращих робіт вихованців виконаних протягом року.

                                     ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
      Вихованці мають знати і розуміти:
                 
- види візуальних мистецтв: живопис, графіку, скульптуру, архітектуру прикладне мистецтво, дизайн;
                 
- поняття про різновиди художніх матеріалів;
                 
- розрізняти теплі та холодні кольори;
                 
- мати поняття про відмінність предметів за: формою, величиною, кольором та тоном.
      Вихованці мають вміти і застосовувати:
                 
- користуватися виражальними засобами живопису та малюнку;
                 
- створювати художні образи відповідно віковим особливостям дітей;
                 
- раціонально розміщувати зображення в площині аркушу паперу;
                 
- гармонійно підбирати сполучення кольорів у власній роботі;
                 
- вміти виділяти силует предмету засобами кольору та тону.
      Вихованці мають набути досвід:
                 
- практичної роботи аквареллю, гуашшю, олівцем, фломастерами, кульковою ручкою, кольоровою крейдою.  

Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Назва розділу
Кількість годин
теоретичних
практичних
всього
Вступ
2
-
2
Розділ 1. Художня творчість в житті. людини
6
-
6
Розділ 2. Художні матеріали.
2
12
14
Розділ 3. Малюнок.
4
28
32
Розділ 4. Живопис.
4
28
32
Розділ 5. Композиція.
5
70
75
Розділ 6. Декоративно-прикладне. ..мистецтво
5
30
35
Розділ 7. Історія світового та                українського образотворчого мистецтва.
15
3
18
Підсумок
2
-
2
   Разом
45
171
216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
              Вступ ( 2 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з правилами безпечного користування художніми матеріалами та з правилами поведінки. Ознайомлення із завданнями роботи.
Розділ 1. Художня творчість в житті людини (6 год.)
Теоретична частина. Живопис станковий, батальний, монументальний. Види та жанри графіки. Скульптура станкова та монументальна; медальєрне мистецтво, скульптура малих форм. Декоративно-прикладне мистецтво, народні ремесла. Архітектура, стилі різних історичних епох. Дизайн, художнє конструювання.
Розділ 2. Художні матеріали (14 год.)
Теоретична частина. Властивості та особливості вугіль, масляної пастелі, соусу, кольорової туші.
Практична частина. Виконання вправ з художніми матеріалами. Орієнтовна тематика: побудова прямої лінії з застосуванням вимірюванням олівцем; лінійна побудова квадрата з застосуванням прийому вимірюванням олівцем; побудова прямої та її поділ на два, чотири, вісім, три, шість, дев’ять рівних відрізків, перевірка за допомогою прийомів вимірюванням олівцем; побудова кола з використанням прийомів вимірюванням олівцем; пейзаж  з  використанням  різноманітних  ліній  та  штрихів,  виконаних  пером;       пейзаж
«Дерева» (техніка кляксографії); розтяжка тону з застосуванням техніки розтирання (вугілля, пастель); «Пташка» (техніка видряпування (туш, кольорова крейда, свічка).
               Розділ 3. Малюнок (32 год.)
Теоретична частина. Пропорції предметів, відповідність форми предмета натурі. Поняття «симетрія» і «асиметрія». Закони перспективного скорочення.
Форма предмета, тінь,  світлотінь, взаємовплив предметів у  середовищі. Пластика зображення людини та тварини.
          Практична частина. Малюнки: натюрморт з 2-х 3-х предметів, контрастних за формою і тоном на тлі драперій; складний натюрморт з предметами побуту та драперій; натюрморт з геометричними гіпсовими фігурами; малювання постаті людини, тварин та птахів за уявою; малювання рослин з натури; замальовки та начерки пейзажів.
             Розділ 4. Живопис. (32 год.)
Теоретична частина. Пошуки кольору наближеного до натури з урахуванням впливу середовища. Передача об'єму предметів засобами кольору. Поняття колористичних відношень.
Практична частина. Орієнтовна тематика робіт: прості натюрморти з двох предметів побуту та фруктів, протилежних за кольором на тлі драперій локального кольору; прості натюрморти з трьох предметів побуту та овочів наближених за кольором  на тлі однотонної драперії; складні натюрморти з п`яти, шести предметів на тлі драперій, в теплій гамі; складні натюрморти з п`яти, шести предметів на тлі драперій, в холодній гамі; складні натюрморти з гіпсових геометричних фігур з драперіями; етюди пейзажів та  рослин на пленері.
             Розділ 5. Композиція. (75 год.)
Теоретична частина. Види композицій. Поняття «композиційний центр».
Практична частина. Виконання композицій (орієнтовна тематика):за спостереженнями з життя міста, або села («Ринок», «В магазині», «В саду»; пейзажна композиція: «Море», «Квітуча вулиці», «Людина, яку я люблю»; портретна композиція; образний тематичний натюрморт: «Мої улюблені речі»; ілюстрація до літературного твору (за вибором); плакат: «Екологічний плакат», «За здоровий спосіб життя», «Земля - мій дім», «Збережемо пам`ятки давнини»; літера-малюнок, слово-малюнок (за вибором); ескіз власного екслібрису; листівка до Нового року, Різдва, Великодня; ескіз фантастичної архітектурної споруди за мотивами казки «Місто майстрів»; ескіз костюму, декорації до казки,   маски  до   опери  П.   Чайковського   «Черевички»  або   до  балету  С.  Прокоф’єва
«Попелюшка», «Лускунчик»; дизайн лотка для продажу морозива; ескіз дизайну «Веселий автобус»; ескіз обгорток цукерок та інших упаковок; лінійний ескіз медалі «Кращому учню»; ескіз декоративної тканини «Весна», «Українські мотиви», «Іграшки»; ескіз шкільної форми; ескіз дитячого карнавального костюму.
             Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво. (35 год.)
Теоретична частина. Зв’язок стилізації з видом декоративної творчості та матеріалом виконання. Організація декоративної композиції засобами ритму. Колористичне вирішення декоративної роботи як засіб образного вирішення та образної побудови твору. Різні фактури і техніки в декоративній роботі.
Практична частина. Виконання декоративних композицій (орієнтовна тематика): ескіз килима за мотивами українських народних промислів (решетилівських килимів); декоративне панно технікою витинанки; розпис по дереву, по склу за мотивами Яворівського та київського розпису; декоративне панно технікою витинанки (за власним задумом);  декоративне  панно  з  використанням  різних  фактур  та  матеріалів:     «Море»,
«Поле», «Ліс».
             Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва. (18 год.)
Теоретична частина. Натюрморт XVII ст. (Голландія). Натюрморт ХVIII-ХІХ ст. Радянське мистецтво 1920-1930 рр. Українська графіка ХІХ-ХХ ст. Італійський живопис XIII   -   XIV   ст.   Англійський   живопис   XVIII   ст.   Архітектура   стародавньої    Греції, Середньовічна архітектура (готика). Західноєвропейська архітектура епохи Відродження. Європейська архітектура ХХ ст. Європейський дизайн ХХ ст. Монументальне мистецтво Мексики. Графіка Т. Г. Шевченка «Мальовнича Україна». Польський плакат ХХ ст.
Практична частина. Вікторина «Історія світового та українського образотворчого мистецтва».
             Підсумок. (2 год.)
Підведення підсумків. Перегляд та обговорення кращих робіт вихованців, виконаних протягом року.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
-        види живопису: станковий, монументальний, іконопис;
-        види скульптури: станкова, монументальна, медальєрне мистецтво, скульптура малих форм;
-        види декоративно-прикладного мистецтва: ткацтво, кераміка, вироби зі скла; вишивка, набійка, лозоплетіння, різьблення по дереву, ковка;
-        види графіки: станкова, книжкова, плакат;
-        види архітектури: архітектура житла, архітектура громадських споруд, садово- паркова архітектура;
-        види дизайну: архітектурний дизайн, промисловий дизайн, дизайн одягу та взуття, дизайн предметів побуту;
-        поняття сценографії: ескізи театральних декорацій, костюму;
-        поняття колориту.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
-        порівнювати предмети за формою, розміром, тоном, кольором;
-        передавати пропорції предметів та перевіряти сприйняття пропорцій вимірювання за допомогою олівця.
-        підбирати колір на палітрі наближений до дійсного кольору і тону предметів в натурі;
-        передавати кольорово-тональні відношення відповідно до натури;
-        виявляти форму предметів за допомогою тону;
-        створювати власні образні композиції відповідно жанру і виду образотворчого мистецтва;
-        підбирати засоби художньої виразності відповідно виду образотворчого мистецтва обраного автора;
-        вміти аналізувати твори образотворчого мистецтва;
-        вміти аналізувати та коригувати власні творчі твори;
-        вміти стилізувати декоративні зображення відповідно певному виду декоративного мистецтва (ткацтво, кераміка та ін.).
Вихованці мають набути досвід:
-        використання художніх матеріалів: акварель, гуаш, акрил, олівець, туш, перо, пастель, вугілля, сангіна, соус, кольорова туш;
-        розрізнення специфіки стилізації декоративного зображення для розпису по дереву, керамічного розпису, розпису по склу; для ткацьких виробів; вишиванок; різьблення по дереву
Вищий  рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Назва  розділу
Кількість годин
теоретичн
практичн
всього
Вступ.
2
-
2
Розділ 1. Художня творчість в житті людини.
6
-
6
Розділ 2. Художні матеріали.
2
10
12
Розділ 3. Малюнок.
6
32
38
Розділ 4. Живопис.
4
40
44
Розділ 5. Композиція.
10
62
72
Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво.
5
20
25
Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва.
15
-
15
Підсумок.
2
-
2
Разом
52
164
216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
                   Вступ (2 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з правилами безпечного користування художніми матеріалами та з правилами поведінки. Ознайомлення із завданнями роботи на даному рівні.
 Розділ 1. Художня творчість в житті людини. (6 год.)
Теоретична частина. Специфічні засоби виразності притаманні кожному з видів образотворчого та інших видів візуальних мистецтв: живопису, графіки, скульптури, декоративно - прикладного мистецтва, дизайну архітектури.
Практична частина. Схема – аналіз художнього твору за вибором гуртківця.
Розділ  2. Художні матеріали. (12 год.)
Теоретична частина. Використання специфіки художнього матеріалу для підсилення візуального образу.
Практична  частина.  Робота  вугіллям,  сангіною,  пером,  акварельною      фарбою.
Використання техніки монотипії та розпису.
Розділ 3. Малюнок. (38 год.)
Теоретична частина. Поняття перспективи. Закони симетрії. Конструктивне розуміння форми.
Практична частина. Вивчення законів перспективи, теорії тіней, пластичної анатомії. Передача об'єму предметів засобами світло-тіні з врахуванням тональних відношень.
Орієнтовна тематика малюнків: складний натюрморт з п`яти, шести предметів контрастних за тоном, розміром, на тлі кількох драперій; складний натюрморт з шести, семи предметів близьких за кольором та тоном на тлі драперій, зібраних у складки; складний натюрморт з п`яти, семи предметів з драперіями; складний натюрморт з п`яти, семи предметів на тлі строкатої драперії; рисунки гіпсових орнаменти, маски, частини обличчя, голови; малюнок постаті людини в різних позах; портрет (малюнок живої  натури).
             Розділ 4. Живопис. (44 год.)
Теоретична частина. Види та жанри живопису. Техніки живопису. Колористичні завдання. Моделювання складної форми засобами живопису.
Практична частина. Вивчення впливу світлоповітряного середовища на предмети.
Орієнтовна тематика робіт: складний натюрморт з предметів побуту з драперіями (наближених/протилежних за кольором); складні натюрморти з гіпсовими орнаментами та драперіями; пейзажі з натури та за уявою з використання допоміжних матеріалів; портрет з натури та за уявою з використання начерків та етюдів; копія з творів класичного мистецтва (портрет, пейзаж, натюрморт).
              Розділ 5. Композиція. (72 год.)
Теоретична частина. Композиційно-виражальних засоби різних видів та жанрів образотворчого мистецтва.
Практична частина. Пошук необхідного  композиційного задуму шляхом варіативного компонування.
Орієнтовна  тематика  робіт:  композиція  за  враженням  та  уявою:  «В     театрі», «Розваги», «Спорт»; композиція за мотивами мистецтва різних епох і народів: «Печерне мистецтво»,    «Світ    стародавнього    Єгипту»,    «Античний    світ»,    «Стародавня Русь»,«Візантійський декор», «Середньоазіатський декор», «Готика», «Ренесанс», «Бароковий світ   України»,   «Час   класицизму»,   «Образ   стародавнього   Китаю»,   «Образ   Японії»,«Модерн»; «Візантійський декор», «Середньоазіатський декор»; історична композиція з життя українського народу: «Запорізька Січ», «Козаки на чайках», «Стародавній Київ»; портретна  композиція:  «Образний  портрет  історичної  особи»  (за  вибором);       пейзаж: «Вітер», «Спалахи сонця»; макет, ескіз декорації спектаклю, ескізи костюмів за мотивами драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»; гравюра на картоні: «Букет квітів»; монотипія:«Міська вулиця»; творча копія-схема класичного твору (за вибором).
              Розділ 6. Декоративно-прикладне мистецтво. (25 год.)
Теоретична частина. Поняття символіки та семантики, їх роль в створюваному художньому образі. Стилізація форм.
Практична частина. Стилізація зображення, пов'язана із матеріалами та технікою виконання;
Орієнтовна тематика робіт: ескізи декоративного оформлення предметів побуту за мотивами народних ремесел; ескізи та оформлення інтер'єру до свята Нового року, Різдва, Великодня; декоративне панно (витинанка, колаж); розпис по дереву, по склу (рослинний зміст); ескіз орнаменту для тканини (геометричний зміст); декоративне панно з використанням різних фактур: «Місто», «Ранок», «Село» (за вибором).
             Розділ 7. Історія світового та українського образотворчого мистецтва. (15 год.)
Теоретична частина. Печерні доісторичні розписи. Мистецтво стародавнього Єгипту, Греції. Західноєвропейське мистецтво періоду Середньовіччя. Європейське мистецтво XVIII ст. Європейське мистецтво епохи класицизму. Романтизм в образотворчому мистецтві. Мистецтво імпресіоністів та постімпресіоністів. Кубізм,  фавізм, модерн, в мистецтві Європи кінця ХІХ початку ХХ ст. Мистецькі течії ХХ ст. Вивчення різних стилів. Стиль - втілення ідеалів епохи.
             Підсумок. (2 год.)
Підведення підсумків. Перегляд та обговорення кращих робіт вихованців, виконаних протягом року.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
-        різні техніки виконання робіт;
-        конструкцію предметів;
-        поняття стиль в мистецтві.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
-        розрізняти види, жанри образотворчого та інших візуальних мистецтв;
-        вплив технічних засобів на яскраве вираження художнього образу;
-        розрізняти в творах мистецтва єдність форм і змісту;
-        виконувати роботи у техніках: малюнку (графітним олівцем, вугіллям, крейдами, пастеллю, сангіною, тушшю); графіки (гравюра на картоні; продряпування по зафарбованому паперу); живопису (акварель по сухому, по мокрому, пуантель по сухому та мокрому, застосовуючи воскову свічку);
-        гуаші (письмо тонким шаром, письмо товстим шаром за допомогою мастихіна або клаптика паперу); монотипії (аквареллю, гуашшю, масляними фарбами, типографською фарбою); витинанки та колажу;
-        допоміжні лінії и побудові конструкції предметів;
-        виявляти об'єм предметів за допомогою тону;
-        передавати складні кольорові відношення, наближені до натури;
-        аналізувати твори мистецтва і продукт власної творчості.
Вихованці мають набути досвід:
-        побудови власної творчої роботи;
-        колористичного вирішення роботи, підбору гармонійного сполучення кольорів;
-        побудови практичної творчої роботи в певній стилістиці.

ЛІТЕРАТУРА
1.      Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. – М.: Архитектура С, 2007. – 392 с.
2.      Большая энциклопедия психологических тестов [Текст] / авт.-сост. А. Карелин. – Москва: Эксмо, 2005. – 416 с.
3.      Вейс, Герман. Всеобщая история Мировой культуры. Костюм. Украшения. Предметы быта. Вооружение. Храмы и жилища. Обычаи и нравы / Г. Вейс. - Москва : Эксмо, 2007. - 960 с. : ил. - ISBN 5-699-18280-2 (в пер.).
4.      Гончаренко С.   У.   Педагогічні закони,  закономірності, принципи.
Сучасне тлумачення /  С. У. Гончаренко. - Рівне: Волинські обереги, 2012. - 192 с.
5.                   Кара-Васильєва, Тетяна Валеріївна. Декоративне мистецтво України ХХ століття : У пошуках "Великого стилю" : наукове видання / Т. В. Кара-Васильєва, З. А. Чегусова. - Київ: Либідь, 2005. - 280 с. : іл. ; 30 см. - ISBN 966-06-0402-5 (в тв. обкл.).
6.      Киплик, Д. И. Техника живописи / Д. И. Киплик. - Москва : Шевчук В., 2008. - 502, [2] с., [16] л. ил. ; 22 см. - 2000 экз. - ISBN 978-5-94232-052-2 (в пер.) : 210 .
7.                   Масол Л.М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія / Л. М.  Масол.– К.: Промінь, 2006. – 432 с. Бібліограф.
8.      Масол, Л. М. Художня культура України [Электронный ресурс] : навч. посібник для загальноосвіт. навч. закладів України / Л. М. Масол, С. А. Ничкало, Г. І. Веселовська, О. І. Оніщенко ; ред. Л. М. Масол. - Электрон. текстовые дан. - К. : Вища школа, 2006. - 239 с. - (27,0 Mб). - 85(4УКР)я 7 М 31.
9.    Малюємо морських тварин, риб і птахів / уклад. В. Ю. Гаврилова ; худож. О.І. Курдюмова ; переклад з рос. Т. Г. Корельська. _ Х. : Мікко : Прінт – Серві, 2010. – 32 с. : ілюстр. - (Школа малювання).
10.  Михайленко, Всеволод Євдокимович. Основи композиції. Геометричні аспекти художнього формотворення [Текст] : навч. посібник / В. Є. Михайленко, М. І. Яковлєв. - Київ : Каравела, 2004. - 304 с. : ил. - ISBN 966-8019-23-7.
11.  Нестеренко, Петро Володимирович. Історія українського екслібриса : наукове видання / П. В. Нестеренко ; [ред. Н. Чекмарьова]. - Київ : Темпора, 2010. - 328 с. : іл. ; 28 см. - ISBN 978-617-569-005-5 (в тв. опр.).
12.  Ниренберг Дж.И. Искусство творческого мышления: Пер. с англ. М. В. Драко Мн.: ООО «Попурри», 1996,- 132с.
13.  Ніколаєва Т. О. Історія українського костюма. Іл. З. Васіної, Л. Міненко, Т. Ніколаєвої, О. Слінчак, М. Старовойт. _ К.: Либідь, 1996. – 176 с; іл..
14.  Орел Л. «Україна в обрядах на межі тисячоліть» - Київ, 2001. – 280 с.
15.              Пометун О. Інтерактивні методики та системи навчання : збірник / О. Пометун. –  К.: Шкільний світ, 2007 – 112 с.
16.  Помитків Е. О. Духовний розвиток учнів у системі шкільної освіти. Науково- методичний посібник. – К.: ІЗМН, 1996. – 164 с.
17.  Практикум по арт-терапии [Текст] / К. Кейз, Т. Боронска, Р. Гудман и др; Авт.предисл. В.В. Макаров, Сост. А.И. Копытин, Ред. А.И. Копытин, Худ. В. Шимкевич. - Санкт-Петербург [и др.] : Питер, 2001. - 443 с.: ил. - (Практикум по психологии). - Авт. указаны в огл. - На тит. л. и обл. перед загл. указан ред. А.И. Копытин. - Библиогр. в конце гл. - Прил.: [Техникии упр., исп. в арт-терапевт. работе]: с. 422-443.-1155101- 2000 г. - 5000 экз. - ISBN 5-8046-0184-9 : 66.60 р.
18.  Селівачов. М. Р. Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія) [Текст] / М. Р. Селівачов ; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України, Київський національний університет культури і мистецтв, Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука. - Київ : Редакція  вісника "Ант",  2009.  -  406 с.  -  ISBN 978-966-432-047-1.
19.  Станкевич, Михайло Євстахович. Українські витинанки [Текст] : [монографія] / М. Є. Станкевич ; [відп. ред. Р. В. Захарчук-Чугай]. - Київ : Наукова думка, 1986. - 123 с. : іл. ; 21 см. - (в м. обкл.).
20.  Український стрій / М. С. Білан, Г. Г. Стельмащук ; [ред. С. М. Білан ; худож. В. Ковальчук ; фотогр. О. В. Надашкевич] ; Львів. нац. акад. мистецтв. - 2-ге вид. - Л. : Апріорі, 2011. - 312, [3] с. : іл., фото, карти. - Слов. термін.: с. 296-309. - Бібліогр.: с. 310- 312. - ISBN 978-617-629-001-8

ОРІЄНТОВАНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

Найменування обладнання
Кількість
1.
Мольберти
15 шт.
2.
Столи
6 шт.
3.
Стільці
15 шт.
4.
Гіпсові фігури геометричних тіл (куб, шар, циліндр, призма, конус, шестигранник)
1 комплект
5.
Гіпсові розетки різної форми.
6 шт.
6.
Гіпсові частини обличчя.
1 комплект
7.
Предмети побуту для постановки натюрмортів.
20 шт.
8.
Драперії для постановки натюрмортів.
15 шт.
9.
Муляжі овочів та фруктів.
1 комплект
10.
Переносні лампи освітлення
2 шт.
11.
Папір білий.
15 наборів
12.
Картон кольоровий.
15 наборів
13.
Папір кольоровий.
15 наборів
14.
Туш
15 наборів
15.
Ручки, перо
15 наборів
16.
Пастель
15 наборів
17.
Вугілля
15 штук
18.
Сангіна
15 штук
19.
Ножиці
15 штук
20.
Клей - олівець
15 штук
21.
Пензлі
45 штук
22.
Олівці
15 штук
23.
Фломастери
15 штук
24.
Фарби гуашеві
15 штук
25.
Фарби акварельні
15 штук
26.
Палітри
15 штук
27.
Пластикові стакани для води.
15 штук
28.
Гумки
15 штук
29.
Репродукції творів українського мистецтва
30 штук
30.
Репродукції творів світового мистецтва
45 штук
31.
Фотографії та репродукції архітектурних споруд та творів декоративно-прикладного мистецтва
20 штук